BYE 2012

Satt och bläddrade igenom bloggen för ett par dagar sedan, och hittade den här års-genomgången ifrån 2011, fint nog även kallad 2011.  Och bestämde mig för att göra en ny för 2012 eftersom det var helt sjukt kul att se tillbaka på förra årets, även om den var lite halvklar. Undrar lite redan nu hur nästa års lär se ut.
—-
I went through some of my older blogposts, and I found one from last january where I summed up 2011 in a very brief post here, and I decided to do the same thing for this year since I enjoyed going through the other one as much as I did. 
JANUARY
You'r grace is wasted
Jag började med att leta igenom flickr ifrån spår utav januari, och utav outgrundliga anledningar fanns det bara en och det var denna.

For some reason the only photo that I was able to find on flickr, throughout the whole of January, was this one.
Hittade mer på bloggen, som outfit bilder och ett poserande jag. Gud vad gulligt, varför har jag slutat med sådant? Hade just fått hem min box väska med posten och var glad över den. Bar den under helgerna, efter skolan och undvek att bära stora skolböcker och prylar som ursäkt att ha den även i skolan. Fina väska.
—-
I found more photos on the blog though, like this one. So cute, my blog used to be more fashion-blog-kind-ish. Why did I stop doing that?
Mitt tydligaste minne är att jag tog mitt pass foto i januari, och så här såg jag ut. KOLLA MITT HÅR; det var så långt, blont, och fint. Det är aningen kortare nu..
—-
And I also went to get my passport renewed in January, and I looked like this! Look at my hair! It was so long and pretty! #sadface
FEBRUARY
när vintern blommar utomhus.
Hittade massa bilder på blommor i vaser med dramatiskt ljus. Ser snön i backgrunden och antar att det var kallt och jag var lat och jag satt inne ofta. Hade gör mycket plugg; alltid något att arbeta på (rena semestern jämfört med nu, haha). Såg också att jag döpt inlägget till “när vintern blommar”, herregud.
—-
I managed to find a lot of photos with flowers and dramatic light. I guess the fact that there’s a lot of snow in the background of the photo is the reason to why I chose to stay indoors as much as I did.
Februari var även månaden då jag upptäckte sherlock holmes och såg alla avsnitt ur första säsongen och började lidandet som hållit i sig till än idag om önskan efter fler säsonger (som knappt har börjat spelas in än, ahhh).
February was also the month when I discovered Sherlock Holmes and feel in love with the show. Still waiting for the next season!
winter winds
Hittade dock massa andra bilder ifrån olika tillfällen, tagna under promenader och utflykter, så antar att folk faktiskt fick ut mig ur huset ibland. Bra för mig!

I found a lot of photos from outdoor walks and other moments, so I guess that people, despite the snow, still managed to get me our of the house. Good for me!
Vad hände med vädret? haha, snö utomhus och jag gick på bio. Skrev om massa indie filmer jag såg på bloggen och längtade ihjäl mig efter värme och ledighet.
What happened to the weather? haha. Snowy and cold outside and I went to the movies with friends. I also spent a lot of time on watching indie movies and writing about it on the blog, and I was dying for vacation and warmth. 
MARCH
paris
Jag och mamma åkte till Paris och jag gick klädd i min sailor jacka och spets tröja och frös lite varje dag för att det blåste och var kall vår, men jag låtsades om jag inte alls frös och det var varmt och att min jacka inte alls var kvar i Sverige. 
Mom and I went to Paris and I was dressed like this even though it was kind of freezing.
parisparis
Vi gick i katakomber, åt för mycket italienskt, försökte att inte andas in urin lukten på tunnelbanorna, blev välkomnade utav franska butiksägare utanför hotellet som trodde vi flyttat in för vi alltid köpte så mycket mat, satt i hotel lobbies och skrek “testing testing” in i en mic tusen gånger om för att jobba på min ansökan till min skola (med ett wifi som vägrade samarbeta), åt alldeles för många crosainter, gick på alla loppis marknader som fanns.. gud, vad kul det var. Kommer inte alls ihåg längre varför vi inte gillade Paris, haha.

Hade väldigt många läxor och prov i skolan runt den tiden, men minns att tiden efter Paris var så otroligt skön och chill för min del, eftersom jag jobbat mig förre klassen med minst två veckor av rädslan att hamna efter, haha.

We walked in catacombes, ate to much italian food, tried to survive on gross metro stations, got welcomed “to the neighbourhood” by french boutique owners who thought we had moved in to our street because we always bought breakfast there (haha), I also spent a great deal of time on screaming “testing” into a mic in our hotel lobby for a tbs-test (because of a wifi that refused to co-operate), and had to many croissants and went to so many markets.

Haha, I also had so much to do in school during that time, and because I missed out on 10 days of school because of Paris I had studied like crazy at home before, and it turned out I was able to just chill, more or less, for the upcoming two weeks because I was ahead of everyone. lol.  
Annars, utöver två veckor i Frankrike, gick jag runt i bokhandlar med elin, med tomma plånböcker men  en enorm läslust. Jämförde händer, andra dagar sov jag över hos vänner och bakade bullar och spenderade ledig tid hemma till att leta efter en kul badminton klubb att börja i till hösten.
—-
On top of that my friend and I went to book stores, I compared my hands to “the biggest hands in the world”, and on other days I just slept over at my friend’s house and baked muffins and looked for a good badminton club to start in.
APRIL
Spenderade ett par rosa morgonar till att jogga hemma. Upptäckte även världens sötaste inlägg där jag skrev om min dag, och sedan i det minsta typsnittet i slutet av inlägget skrev: “Förövrigt är jag dö nervös nu, har ont i magen utav nervösitet. Ansökte på skoj i höstas till en amerikansk skola som reser runt hur mycket som helst, men även är hur svår som helst att komma in på då de bara tar emot 15 st elever per år. Tvingat flera av mina lärare att fylla i massa papper och ting för min skull och sedan skicka vidare dem till skolan.
De dem tror är bäst lämpade väljer de för en skype interjuv, för att sedan se hur det blir. Fick mejl för ett par timmar sedan om att de vill ha en skype interjuv med mig. 
Är jo inte säkert på att jag kommer in bara för det, men känns som jag aldrig kommer kunna att sova eller slappna av förrens den interjuven är avklarad.
Gud vad gulligt. Minns verkligen hur nervös jag var, och hur mycket tid jag spenderade på att tänka/fundera/analysera hela min ansökningsprocess. Trodde verkligen aldrig att jag skulle hamna någonstans, minns att en klasskamrat sett det jag skrev om intervjun och gratulerade mig. “SLUTA GRATULERA MIG, JAG HAR INTE KOMMIT IN ÄN, INGENTING ÄR SÄKERT” och liknande saker brukade jag lirka ur mig med ilska så fort någon kommenterade detta och nervöst undra om hur jag skulle förklara att jag aldrig kom in.

I found the cutest blogpost about me basically saying something about getting an interview for tgs, but the chances of my coming looked pretty small.
Mamma och jag åkte till Berlin över ett par dagar, och jag blev lite kär (okej, mer än lite) i Tysklands huvudstad, berlinare och all graffitti. 
Mom and I went to Berlin for a couple days and I feel a bit in love with the capital of Germany, berliners, and all the graffiti. 
springspring
När jag kom tillbaka var staden äckligt fin och rosa och i blom och jag har massa bilder på det och jag som skrev jämnt om hur glad jag var.

When I got back home my own city was so beautiful with all the cherry blossoms and I took so many photos of it and I kept writing on the blog about how happy I was.
-
En kväll spenderade vi på ett berg med fika, under filtar med musik och pratade i flera timmar. Senare traskade vi hem i nedfrusna, converse beklädda fötter men med lyckliga själar.
—-
We spent a night on a small hill in my hometown, with blankets, music and food and talked for hours. Later we walked home in converse dressed feet had almost were frozen but happier than ever.
MAY
spring
Gick på promenad med mamma och njöt av våren. lycka lycka lycka.
—-
I was happy because it was springtime, and I went on a walk with mom.
Fick veta strax före min födelsedag att jag kom in till TGS, på riktigt! Minns att jag var och joggade innan/efter skype samtalet och att jag var så galet glad och endorfin fylld att jag spring min runda två gånger, dubbelt så snabbt som annars. oherregud. god old memes.
—-
Got to know that I got in to the school that I had applied for! Way to go!
Åh, att se bilden. Mat vid kanal kanten under våren, det bästa som finns att göra. fan fan fan att jag kommer vara i Boston i år och gå miste om sådant. Jag älskar mitt Göteborg med sin kanal och Super sushi runt hörnet.

I’m going to miss doing this so badly. There’s nothing better than eating by the water in our hometown during spring. nothing.  
Orientering hade vi i också i flera timmar en dag. Det regnade och det var kallt. Vad lustig att se tillbaka och se att det var i maj, jag kunde ha svurit på att det var i februari eller liknande (det vräkte ner regn, jag frös och det var i flera timmar).

We had orientation in school and it was raining and it was freezing. I thought it was in february or something because it was so cold, so guess if I got surprised when I just realized it was in may. 
If you're loved by someone you'll never reject it.
Fyllde sexton år och fick världens finaste halsband utav mamma (höger sida). bar det 24/7 tillsammans med halsbandet till vänster som mormor brukade ha och är i guld. Lämnade det vänstra hemma när jag åkte till Argentina för kedjan är så tunn och jag var rädd att tappa bort det. En man sprang fram och ryckte av mig mitt fina halsband ifrån mormor under min andra dag i Argentina; jag var helt stum och höll på att tappa alla matkassar, och bara stirrade när han spring iväg på gatan.

I turned sixteen and I got a really pretty necklace by my mom (right side). The one on the left I got on my birthday six years ago, sadly I got mugged on it in Argentina.
springtime!
Minns att maj var jätte-vårig och jag och Malin tillbringade tid ihop och hade fett.

Spent a lot of time with my best friend.
… men gud, vilken bra månad maj var! Hittade en bild med finaste klassen (9C FOREVER), ifrån vår hemkunskap på ies. Kan inte längta mer efter att se nästan alla igen i veckan!

My old class.
Var otroligt bortskämd med besök av språkrese kompisar som dök upp en helg, hejhej!
—-
Some friend from other parts of Sweden came over, helluu.
JUNE
Jätte-sudig bild ifrån början utav juni med mig och Louise, och massa klagande på min linsstyrka. Minns verkligen hur jobbigt det var att min syn inte alls stämde överens med min linsstyrka ett tag, haha.
A classmate and I.
hello long summerdays
Mitt sovrumsfönster och en vy som skrek sommar utanför. Minns att jag räknade ner dagarna till lovet och var DESPERAT efter ledighet.

My bedroom window looked just like this for a while and I was dying, because all I wanted was summer and vacation.
sjöfartsmuseetgöteborgs fiskhamn
Med klassen under hemkunskapen besökte vi fiskehamnen i Göteborg.

We visited the harbour in my hometown.
Jag tror klassen kom varandra närmare än någonsin de sista veckorna och dagarna, vilket gjorde det ganska jobbigt för många att ta farväl. Här jävlades vi lite med en lärare..
We pranked a teacher.
Vi firade Christine och malins födelsedag (sixteen years once again!)
—-
Two friends of mine turned sixteen, so we celebrated.
JULY 
sundance kidsundance kid
Vi hängde i parker och jag var glad och lycklig och sprang jämnt runt i trädgårn’ (i götet).
—-
Spent a lot of time in parks and was happy.
Levde loppan och uppdaterade knappt bloggen under en månad, hmm. Konsertlivet tog äntligen fart igen efter vintern!

I had such a good month, and went to concerts and stuff. Barely had time for blogging.
AUGUST
Summer fragments
Augusti var månaden då jag och pappa försvann från Sverige och rymde till Estland.

Dad and I took of to Estonia for I don’t know how long.
Summer fragmentssummer fragmentsSummer fragments
Levde loppan i Estland med inget annat än god mat, god mat, bär ifrån marknader och trädgårdar och långa promenader här och där ute på landet. Läste så många böcker och lyssnade på konversationer på estniska. Träffade släkt ifrån Kanada och bilade i åtta timmar ihop med dem (i sträck). Spelade musik i bilen och var oro fritt glad.

Didn’t do anything else than reading, eating good food, going to a lot of markets and yards and long walks on the country side.
torsdags middag
När jag väl var hemma igen hade jag en fin middag med mina brudar och sa hejdå.

When I finally was back at home I had a dinner and said goodbye to my closest friends.
hon skrev en lapp som sa hejdå
Tog dramatiska bilder på mitt pass och skrev ett hejdå inlägg där jag verkligen försökte förklara vart jag skulle. Skrev att jag inte var rädd eller nervös, men innerst inne undrade jag vad som skulle bli av mig.

Took dramatic photos of my passport, and I was like “goodbye”. 
SEPTEMBER
Buenos aires
Landade i Argentina. Var så satans nervös och blyg och svensk och tyst och rädd och trött och jetlag och undrade vad fan som pågick. Skolan kick startade med en gång och jag var helt lost. på riktigt. Hela månaden ut. minst.
Landed in Argentina. Was nervous, awkward and shy and jetlagged and all of that.
buenos aires
Anpassade mig till kaffé plugg, nytt folk och roligt sällskap.

Meet new people and studied in coffees. 
buenos aires (Luis Niveiro)
Besökte argentinska konstnärer i deras hem, med skolan.

Visited argentinean artists in their home.
  buenos aires
Tog del utav mat kulturen i Argentina genom att besöka restauranger, och skämmas bort med god mat.

Went to a lot of different restaurants in BA, and had a lot of good food.
  Buenos Aires
Besökte china town och köpte massa godsaker.

Visited China town in BA and got a lot of stuff.
Buenos Aires - rugbyBuenos Aires - rugby
Gick på en rugby match med skolan och alla var glada och hejade.

Went to a rugby game with my school.
OCTOBER
OCTOBER
Minns att trots att det gått en månad så kände jag mig inte alls som mig själv eller att hade varit 100% nöjd med den första månaden, och trots att jag haft världen bästa dag den sista september kände jag mig bara extremt trött och nere att allt jag kunde hoppas på var att oktober skulle komma att bli bättre.

Hoped that october would be good to me. 
Opera @ Buenos AiresOpera @ Buenos Aires
Vi gick på opera, som var på italienska. med spansk text. Jag förstod ingenting. Som tur var gjorde inte många andra det heller. snark snark,

Went to opera with our school.
Buenos Aires
Jag hade min första och sista sushi i Buenos Aires. Hade tjatat på min advisory grupp i flera veckor och var lagom lycklig efteråt. :)

Had my first and last sushi in Buenos Aires. 
Buenos Aires - Dog shelter
Rastade hundar på hundhärbärgen ihop med klasskamrater, på bilden Yuan Yuan.

Went to a dog shelter.
Buenos Aires - Dog shelterBuenos Aires - Gacho culture
Jag gick på så många marknader.

..And a lot of markets.
Buenos Aires - Art
Vid den här tiden hade vi mycket att göra i bilden och det märktes i bloggen. Jag tog kort på bild arbetena och lade ut, men jag klantade också till mig och tappade bort mitt bankkort; tror att det blev stulet. Så var nere och pank ett bra tag.

Had a lot of art assignments during this time, which you could tell in the blog. 
Also lost my credit card and was broke for a long time.
Buenos Aires - Epic advisory
Hade en extremt lyckad advisory middag ihop med en annan grupp en fredag.

Advisory
Buenos Aires - Futbol culture
En annan dag besökte vi olika fotbolls stadium, vilket var sjukt intressant.

We visited the boca (and river plate) stadiums, which was interesting. 
  Uruguay - Colonia Del SacramentoUruguay - Colonia Del Sacramento
Under en helg åkte vi till Uruguay vilket var otroligt vacker och otroligt skönt – troligtvis den första stressfria helgen vi hade under hösten.
—-
We went to Uruguay over the weekend, which was really nice.
NOVEMBER
Buenos Aires - taking the trash out
I november var jag så upptagen en tjej kan bli, från morgon till huvudet-på-säng-kudden-igen, så jag hade knappt tid att röra bloggen och det tog mig ett par dagar att inse att det var november och en ny månad och allt det där.
Bilden ovanför är ett fint sopberg som samlades utanför vårt rum på grund utav en protest ifrån sopgubbarna. Minns dem så sjukt väl, ingen aning varför de etsat sig fast i mitt minne så väl.

Had more than enough with work in november, and barely had time for blogging. And there was a huge garbage pile that was growing and growing more and more everyday right outside or balcony for a while. 
Buenos Aires - Casa Rosada
Vi besökte vackra, politiska, byggnader i Buenos Aires. Så otroligt vackra.

Visited ‘casa rosada’.
Argentina - IguazuArgentina - Iguazu
Kan inte fatta att det var i november vi åkte till Iguazu och besökte guarani stammar och såg vattenfall?
Känns som om det var förra veckan.

Can’t really believe that we went to Iguazu in November and saw guarani’s and waterfalls – It feels like it was last week.
DECEMBERArgentina - Buenos Aires memes
Buenos Aires - Museo de inmigrantes
December var lite lättare att ta sig igenom i skolan i och med att betygen redan var satta. Alla hade jättemycket hemlängtan och under en den näst sista vecken tror jag att jag spenderade mer timmar på att skypa med vänner i Sverige än vad jag hade gjort under hela terminen. Men samtidigt hade vi ju kul i Argentina! Vi såg på polo träningar och gick på vandringsfärder i staden. 
December was relatively chill, but I was getting so homesick. Skyped more with my friend during a week than the entire semester! Haha.
Göteborg/home - eating out with mom
Hemma och glad! 
Home in Gothenburg- and happy.
Göteborg/home - life
Aldrig varit så här glad över att tillbringa tid ihop med mina närmaste vänner igen :)
Never been so happy about seeing my friends. :)
Göteborg/home - baking timeGöteborg/home - baking time
Och sen hemma har jag mest larvat runt och varit hur lycklig som helst över att träffa folk igen. Sen sovit.
Spent a lot of time just goofing around and not doing anything at home. So happy about finally meeting people again. And then I’ve had a lot of sleep, kind of.


Har en känsla av att jag har ändrats som person, vuxit på något sätt, fastän jag är precis lika lång som den 31 december förra året. Har spenderat hela lovet med att försöka komma på hur jag har ändrats, men förgäves. Har lärt mig löjligt mycket om mig själv och vilka som betyder eller har gjort det där hemma genom att vara så långt hemifrån, men tror att just det här är en tidsperiod i mitt liv som jag en dag kommer att se tillbaka på, och tänka på. Och inse saker. Och förstå frågor som jag frågat mig själv ett bra tag nu. Och sedan förstå allting lika bra som ett vitt papper.
Leave a Reply

